Info

Categorie:
Rekenen - Hoofdrekenen

Doelgroep:
Vanaf groep 4 t/m 6

Werkt op:
iPad, iPhone 4,5,6,6+,7,7+
met IOS 7.0 of hoger

Leerdoel:
Oefeningen om de tafels te blijven oefnenen.

Beschikbaar in het abonnement?
Nog niet.

naar de app-store >

naar reken-apps >

De eerste tien tafels

Onze app “De eerste tien tafels” is samen met kinderen ontwikkeld voor het oefenen van de eerste 10 tafels. Het bijzondere van deze app is de manier hoe de kinderen tafeltjes kunnen oefenen en verschilt hiermee met de bekende rekenspelletjes.

De opzet is zo eenvoudig mogelijk gemaakt en lijkt als een echt oefenmapje met pagina’s. Op elke pagina staat een oefening met sommen.

 

“De eerste tien tafels” bevat in totaal 100 oefeningen. De oefeningen zijn gegroepeerd in tien hoofdstukken waarbij iedere hoofdstuk tien oefeningen bevat voor het oefenen van een specifieke tafel. Binnen een hoofdstuk zijn de oefeningen gerangschikt van eenvoudig tot moeilijk. Deze systematiek komt in elke hoofdstuk op dezelfde manier terug zodat het kind hieraan kan wennen en de daarop volgende hoofdstukken gemakkelijker kan oefenen. Ook de volgorde van de tafels zijn gerangschikt van makkelijk (beginnend met de tafel van 1) tot moeilijk (eindigend met de tafel van 9). Echter door de opzet van de app in de vorm van een boekje kan men altijd kiezen voor een andere volgorde.

 

In de app bevindt zich op de tweede pagina een interactieve inhoudspagina waar alle oefeningen zichtbaar zijn met een kleurcodering. De witte oefeningen moeten nog gedaan worden. De gele oefeningen zijn afgesloten met fouten en moeten nogmaals gedaan worden. De groene oefeningen zijn foutloos afgerond. Het doel is om alle blokjes groen te krijgen.

Tijdens de bouw van deze app hebben we gezien dat veel kinderen graag gewoon kort sommen willen oefenen en dit het liefst in de vorm van spel waarbij tijd niet echt een grote rol speelt. Daarom is de opzet van de oefeningen heel simpel zonder ingewikkelde spelelementen en zonder dat het kind nerveus wordt doordat er een tijd loopt.

 

Je zult zien naarmate de oefeningen vorderen gaat de snelheid van het oplossen vanzelf omhoog. De eerste oefeningen per hoofdstuk zijn meer gericht om de sommen te leren, naarmate je meer oefeningen doet gaan de oefeningen zich richten in het herhalen van de sommen in verschillende volgorden. De oefeningen in het begin doorlopen een vaste volgorde, de laatste oefeningen zijn iedere keer anders in volgorde.

Ook zijn de oefeningen niet te groot. Hierdoor kun je dagelijks korte momenten het kind laten oefenen. In de praktijk duurt een oefening tussen de 5 en 10 minuten. Hierdoor is de app zeer geschikt om thuis en/of op school de tafeltjes kort te oefenen, zodat het leereffect verdeeld kan worden gedurende een week en het oefenen toch leuk blijft voor het kind.

Na afloop van het maken van een oefening kan de ouder samen met het kind de oefening nalezen. Eventuele fouten kunnen dan doorgenomen worden. Deze uitkomsten zijn oproepbaar direct na het doen van de oefening maar ook later wanneer bijvoorbeeld de app is afgesloten.

Tijdens het oefenen kan het kind altijd een zogenaamde hulpkaart oproepen door op het vraagteken te drukken. Deze kaart geven alle sommen weer in een tabelvorm. Het kind kan dus het antwoord van de som altijd opzoeken, hierdoor treedt het leereffect op vanuit de gedachte dat opzoeken ook leren is. Eventueel kun je de hulpkaart uitzetten en niet toegankelijk maken voor het kind in de instellingen panel van de ipad.

 

 

De oefeningen

De app heeft 100 verschillende oefeningen, voor elke tafel tien. Om je een idee hoe de app werkt, vindt je hieronder uitleg met animatie.

 

Opzet van het boekje

De app is ingedeeld als een werkboekje met tien hoofdstukken. Na de titelpagina verschijnt de overzichtspagina. Op deze pagina staan alle oefeningen gerangschikt per hoofdstuk. Door middel van kleurtjes kan de leerling eenvoudig zien welke oefeningen nog moeten worden gedaan en welke met goed resultaat zijn afgerond. Door op het blokje van een oefening te drukken gaat men gelijk naar de juiste pagina met de oefening. Echter het is ook mogelijk om gewoon te bladderen door de hoofdstukken door middel van de navigatieknoppen onderin. Elk hoofdstuk behandelt een specifieke tafel. De volgorde van de tafels is van makkelijk naar moeilijke tafels. Dus we beginnen met de tafel van 1 en eindigen met de tafel van 9. Elk hoofdstuk begint met het zichtbaar maken van de betreffende tafel. Vervolgens volgen er tien oefeningen. De eerste oefening richt zich op de eerste vier sommen van de tafel, vervolgens richten de oefeningen op het leren van de tafel in de basisvolgorde (van laag naar hoog) en terugwaarts (van hoog naar laag). Daarna volgen oefeningen waar de volgorde willekeurig zijn. Elk hoofdstuk eindigt vervolgens met een toets.

 

De oefeningen

De oefeningen zijn echter allemaal gelijk in uitvoering. Iedere oefening bevat een aantal schermen waar iedere keer vier sommen worden getoond. Naast de vier sommen staan vier mogelijke antwoorden. De bedoeling is om elk antwoord te plaatsen bij de juiste som. Soms is dit het antwoord van de som maar ook wel eens een onderdeel van de som. Na het invullen van de vier sommen geeft de app aan of de antwoorden correct waren. Indien incorrect, wordt ook het juiste antwoord teruggekoppeld en wordt vervolgens gevraagd om de sommen opnieuw in te vullen. Het doel is om de sommen te leren. Het herhalen van de vraag totdat de antwoorden correct ingevuld worden ondersteunt hiermee om de sommen goed te leren. De laatste oefening in elk hoofdstuk is een toets. Deze verschilt hiermee met de andere oefeningen met het feit dat er geen directe terugkoppeling wordt gegeven na het invullen van de sommen. Pas op het einde kan de student zien of alles goed was.

 

De helpkaart

Tijdens het maken van de oefening kan de student de helpkaart oproepen door op het lampje rechtsonder te drukken. Op de helpkaart staan alle tafels weergegeven in de vorm van een tafelmatrix. Het idee hierachter is dat het opzoeken van het juiste antwoord ook bijdraagt aan het snel leren van de tafels. Indien gewenst kan de helpkaartfunctie uitgezet worden in de instellingenmenu van het apparaat.

 

Score per oefening

Na het uitvoeren van iedere oefening wordt een score gegeven. Deze score is afhankelijk van:

  • het aantal fouten ten opzichte van totaal aantal pogingen.
  • het aantal vragen die de eerste keer goed zijn beantwoord t.o.v. totaal aantal vragen.
  • Het oplossen van iedere vraag binnen een gegeven tijd.

De maximale score is 300 punten per oefening. Bij elke competentie kan men dus maximaal 100 punten halen. De beste uitslag ooit wordt bijgehouden in het totaaloverzicht en weergegeven met een kleur/aantal sterren codering

 

Individueel onderwijs op je tablet
MagiWise ontwikkelt hiervoor leuke en leerzame apps voor op tablets in de klas en thuis op de bank.

© 2017 MagiWise. Alle rechten voorbehouden.

Alle MagiWise apps op een rijtje
Alle MagiWise apps op een rijtje
Alle MagiWise apps op een rijtje

 

Bekijk voor meer informatie onze website op een breder scherm.